Van “binden” naar “verbinden”

https://i0.wp.com/www.hnwb.nl/wp-content/uploads/2015/04/binden-verbinden.jpgHet binden van klanten en goede werknemers staat hoog op de agenda van veel bedrijven. Dat is niet zo verwonderlijk gezien de impact die klanten en goede medewerkers hebben op de continuïteit van bedrijven. Zo worden klanten met allerlei acties in de watten gelegd en krijgen goede medewerkers de ruimte om zich te ontwikkelen en een goed salaris.

Keerzijde

Het binden van klanten en medewerkers heeft ook zijn keerzijde. Zo zullen medewerkers, die bij een nieuwe koers van het bedrijf buiten de boot vallen niet snel opstappen en klanten, die zich snel laten binden ook door andere bedrijven snel gebonden kunnen worden.

Autonomie

In een wereld waar klanten en medewerkers steeds meer autonomie opeisen wordt het “binden” steeds minder op prijs gesteld. Zo weten klanten dat zij uiteindelijk een prijs betalen voor de acties om ze te binden. Medewerkers, die zich graag laten binden zijn minder productief omdat de prikkel ontbreekt om het beste uit zich zelf te halen.

Onvolwassen persoonlijkheid

Het binden van klanten en medewerkers is gebaseerd op een onvolwassen persoonlijkheid. De angst niet goed genoeg te zijn ligt hieraan ten grondslag. Binden is een vorm van controle en niet gebaseerd op vertrouwen. Binden is ook eenzijdig. Het wordt geïnitieerd vanuit eigenbelang en niet vanuit gezamenlijk belang.

Verbinden

Verbinden is de tegenhanger van binden. Zo wordt binden vanuit wantrouwen en verbinden vanuit vertrouwen geïnitieerd. Een verbinding ontstaat vanuit een gezamenlijke missie (hoger doel) en complementariteit gebaseerd op gelijkwaardigheid. Bedrijven die zich met hun medewerkers en klanten verbinden doen dat vanuit een volwassen persoonlijkheid. Ze weten welke waarde ze leveren en wat ze aan elkaar hebben.

Afscheid

De verbinding wordt opgeheven zodra een van de partijen geen waarde meer levert aan de ander zonder boete clausules en vervelende acties. Ze gunnen elkaar het beste en respecteren elkaars keuze.

Conclusie

Bedrijven die de kunst verstaan om zich te verbinden met hun medewerkers en klanten leveren de beste resultaten vanwege gelijkwaardigheid.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s