Gemak verzwakt mens en organisaties

Het in leven binnen organisaties is van veel gemakken voorzien. Bureaucratie, mechanisering, automatisering en robotisering leveren gemak op en besparen mensen moeite. Medewerkers vooral niet teveel laten inspannen en zelf laten nadenken is de strategie binnen organisaties. De keerzijde van deze populaire aanpak is dat medewerkers wegzakken in mentale luiheid. De wil van medewerkers is door het sturen op gemak verlamd geraakt. Daardoor komen initiatieven als scrum, agile, innovatie, flexibiliteit, verhogen van aanpassingsvermogen, zelfsturende teams, diversiteit, meer vrouwen in de top, etc. nauwelijks van de de grond. Want deze initiatieven vereisen geestdrift en geen verlamde geest.

 

Gemak kost geld

Tijd is schaars binnen organisaties wordt gedacht. Dus trappen leidinggevenden in de valkuil van gemak. Het op de automatische piloot verrichten van handelen, werken met protocollen en afvinklijstjes lijkt veel tijd te besparen. Op transactieniveau is dat ook zo. Ze vergeten echter dat naast transacties ook creativiteit, samenwerking, flexibiliteit en aanpassingsvermogen aandacht verdienen. Door te kiezen voor gemak met de focus op zoveel mogelijk transacties verliezen organisaties hun creativiteit, flexibiliteit, aanpassingsvermogen en gaat de samenwerking moeizaam. Een organisatie die kiest voor gemak, profiteert niet optimaal van de tijd in een constant veranderende wereld. Die verliest juist tijd en raakt achterop.

 

Het menselijk brein slaat repeterende handelingen niet op

Het menselijk brein slaat repeterende handelingen niet meer op. Alleen nieuwe handelingen, inzichten en denkwijzen worden opgeslagen in ons brein. Daardoor blijft het brein vitaal. Door de focus op gemak om zoveel mogelijk transacties te doen ontstaat er één grote, vage herinnering hoe de werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd. Het brein stompt af. Mensen ervaren dit als sleur. De uren die besteedt worden aan vertrouwde repeterende zaken zijn ‘weggegooide’ uren gezien vanuit vooruitgang en de daarbij horende veranderingen. Want aan innovatie, samenwerking en aanpassingsvermogen van de organisatie wordt nauwelijks tijd aan gespendeerd.

 

Als kinderen net zo gemakzuchtig waren als volwassen leerden ze niet lopen

Kinderen vallen gemiddeld 2000 keer voordat ze kunnen lopen. Eenmaal volwassen zijn velen, deze volharding om nieuwe dingen te leren verloren. Ze geven compleet op bij een paar tegenslagen. Je hoort ze vaak zeggen; we hebben dit al 10 keer geprobeerd. Een kind zou met die instelling nooit leren lopen. Gemakzucht heeft de wil en veerkracht van mensen verzwakt of zelfs verlamd.

 

Gemakzucht zorgt voor disharmonie

Gemakzucht zorgt voor luiheid, wanorde en disharmonie. Werkzaamheden en samenwerking moeten vooral niet teveel moeite kosten. Zodra veranderingen zich aandienen ontstaat er weerstand en gaat men in verzet. Want dat verlangt geestkracht. Een goede samenwerking ontstaat niet vanzelf. Dat regel je niet met een paar teambuidingessessies. Het vergt een lange adem, focus en aandacht om een harmonieus team de bouwen. Harmonie wordt pas verkregen als mensen leren om samen hindernissen te overwinnen. Dan ontstaat er vertrouwen, energie, vreugde en een goede samenwerking. Eenmaal harmonie verkregen, dan dient deze te blijven worden onderhouden.

 

Gemakzucht begint nu extra te knellen door de tekorten op de arbeidsmarkt

Gemakzucht zien we terug in de bedrijfscultuur die zich kenmerkt als een monocultuur. Teveel diversiteit levert teveel gedoe op voor gemakzuchtige luie verzwakte mensen. Ze raken totaal van de leg als ze met mensen van andere culturen of gender moeten samenwerken. Daarom worden mensen van andere culturen of gender ook geweerd binnen dit soort organisaties. Dit leidt tot tekorten in de personele bezetting. De personeelstekorten ontstaan niet door de heersende krapte op de arbeidsmarkt maar door gemakzuchtigheid om zich aan te passen aan nieuwe medewerkers.

 

Stop met gemakzuchtigheid

Het is de hoogste tijd dat gemakzuchtigheid binnen organisaties een halt wordt geroepen. Weg met de rigide protocollen en afvinklijstjes die mensen afstompen. Weg met de eenzijdige focus op alleen maar zoveel mogelijk transacties. Zorg voor een goede balans tussen aandacht voor transacties, samenwerking. aanpassingsvermogen en innovatie. Daag mensen weer uit, geef ze de ruimte om te experimenteren en hun nieuwsgierigheid te volgen. Laat ze fouten maken. Gemakzucht zal dan worden omgezet in geestdrift. Door de herwonnen geestdrift worden organisaties vitaler, flexibeler, innovatiever, adaptiever en behoort het personeelstekort tot het verleden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s