Vertrouwen heeft ook nadelen

Het gebrek aan vertrouwen in elkaar binnen organisaties wordt als onwenselijke gezien. Het zou de productiviteit verlagen en zorgen voor een hoger ziekteverzuim. Vertrouwen wordt gezien als smeerolie voor relaties en organisaties. Als er geen vertrouwen is in elkaar dan ontbreekt de smeerolie en lopen relaties en organisaties vast. Niemand lijkt te twijfelen over het belang van vertrouwen. Toch wordt door organisaties lang niet altijd geïnvesteerd in het versterken van vertrouwen in elkaar.

Vertrouwen heeft ook onprettige kanten

Blijkbaar zien we iets over het hoofd. Als er weinig of geen aandacht aan vertrouwen wordt geschonken levert dat ook een voordeel op. Het zou best eens zo kunnen zijn dat vertrouwen ook onprettige kanten heeft. In deze blog wil ik eens kijken naar wat de nadelen van vertrouwen zijn. Dat schets misschien meer begrip waarom er zoveel gebrek aan vertrouwen is.

Vertrouwen vereist kracht

Vertrouwen vereist transparantie en authenticiteit. Zonder deze ingrediënten heeft vertrouwen geen kans. Wantrouwen gedijt echter bij gebrek aan transparantie en authenticiteit. Sturen op wantrouwen heeft dus voordelen, anders zou het niet zo wijdt verspreid zijn. Mensen die werken met dubbele agenda’s hebben geen baat bij vertrouwen. Ze gedijen bij wantrouwen.

Wantrouwen heeft ook voordelen

Dubbele agenda’s maakt het spelletje “heers en verdeel” mogelijk wat de eigenaar van de dubbele agenda voordelen biedt. Zolang de eigenaar van de dubbele agenda baat bij zijn gedrag heeft zal hij/zij niet veranderen. Medewerkers zijn ervan overtuigd dat leidinggevenden een dubbele agenda hebben en leveren daar kritiek op. Ze vergeten echter dat ze zelf ook een dubbele agenda hebben.

Medewerkers houden de schijn op dat ze het naar hun zin hebben.

Als je leidinggevenden vraagt waarom ze met een dubbele agenda werken vertellen ze dat medewerkers niet met transparantie en authenticiteit om kunnen gaan. Daar zit een kern van waarheid in. Klokkenluiders worden nog altijd aan de schandpaal genageld en weggezet als complotters. 80% van de medewerkers voert werk uit dat niet in lijn ligt met hun talenten en waar ze blij van worden. Ze houden de schijn op dat ze het naar hun zin hebben. Dat is ook een dubbele agenda.

Eerlijk naar jezelf durven kijken

Medewerkers durven niet openlijk te zeggen wat ze voelen, twijfels en wat hun verlangens zijn. Het is het bekende kip en en ei verhaal. Vertrouwen vereist transparantie en authenticiteit. Het vereist lef en kracht. Eerlijk naar jezelf durven kijken. Verantwoordelijkheid nemen voor je gevoelens en behoeften. Vervolgens stappen zetten voor meer werkplezier.

Rauwe realiteit durven omarmen

Vertrouwen ontstaat past als men de rauwe realiteit durft te omarmen en daarvoor verantwoordelijkheid neemt. Risico’s nemen voor een beter leven. Voor velen is dat nog een te grote stap. Ze leven liever in wantrouwen dan in vertrouwen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s