Van productiviteit naar impact

De focus binnen hedendaagse organisaties ligt voornamelijk op het realiseren van een zo hoog mogelijke productiviteit en winst. Die productiviteit wordt voornamelijk uitgedrukt in geld. Hoe meer winst hoe beter de prestaties. Tot voor kort werkte deze manier van werken goed. Zolang er genoeg geld verdiend werd om de lonen uit te kunnen betalen, een goed pensioen werd opgebouwd en aandeelhouders er ook een centje aan verdiende was men tevreden. Of er daadwerkelijk zinvolle zaken met het werk werd bereikt was van ondergeschikt belang.

Focus op productiviteit werk niet meer

Medewerkers beoordelen op alleen maar productiviteit is zijn kracht aan het verliezen omdat het steeds minder motiveert. Dit zorgt voor motivatie problemen binnen organisaties. Leidinggevenden zijn zich niet altijd bewust van deze kentering met het gevolg dat mensen een burn-out krijgen of mentaal afhaken. Dat afhaken van medewerkers heeft tot gevolg dat organisaties vastlopen en als daar geen verandering in komt ten onder gaan.

Impact

Medewerkers willen impact met hun activiteiten waarmee ze zinvolle waarde toevoegen aan de maatschappij zonder dat het iemand schaad. Veel bedrijven belasten met zinloze producten, medewerkers, klanten en het milieu waardoor ze geen waarde toevoegen. Bedrijven die wel zinvolle waarde toevoegen aan producten varen er wel bij.

We don’t hire people to bake brownies, we bake brownies to hire people

Een goed voorbeeld is Greyston Bakery in New York. Dit bedrijf is opgericht in een van de meest criminele wijken van New York met de bedoeling om kansarmen te voorzien van zinvol werk. Het moto van dit bedrijf is: We don’t hire people to bake brownies, we bake brownies to hire people. Iedereen mag zich voor een baan inschrijven zonder inlevering van een CV of opleiding papiertje en wordt uitgenodigd voor een gesprek. Niemand wordt afgewezen. Mensen waar ze geen werk voor hebben krijgen een opleiding aangeboden zodat ze op termijn elders werk vinden. Iedere medewerker van dit bedrijf wordt uitgedaagd om zich te ontwikkelen en dat doen ze ook. De winst wordt geïnvesteerd in het bedrijf en zijn mensen. Dit bedrijf levert o.a. zijn koekjes aan ben & jerry’s en laat daarmee zien dat het behalen van succes ook anders kan.

Missie en hoger doel

Een steeds groter wordende groep mensen wil tijdens zijn leven impact realiseren. Ze willen i.p.v. primair produceren een zinvolle bijdrage leveren. Deze groeiende groep mensen voelt zich steeds minder thuis in hedendaagse organisaties en gaan op zoek naar andere zinvollere samenwerkingen. Willen organisaties het tij keren dan dienen ze hun missie uit de motten ballen te halen en indien nodig het te herdefiniëren tot een hoger doel zodat het mensen inspireert om het beste uit zich zelf te halen.

Talentontwikkeling

Inspiratie is de krachtigste motivator van mensen. Het zet ze in beweging om het beste uit zich te halen. Zonder inspiratie is persoonlijke ontwikkeling niet mogelijk. Alleen voor een hoger doel willen mensen het beste uit zich zelf halen. Vele talent ontwikkeltrajecten falen omdat ze gekoppeld zijn aan carrière en productiviteit. Zodra talent ontwikkeling gekoppeld wordt aan het realiseren van een hoger doel zijn mensen gemotiveerd genoeg om uit hun comfortzone te stappen om zich te daadwerkelijk te gaan ontwikkelen.

Zappos

Zappos is een bedrijf waar medewerkers met veel plezier werken. Zappos heeft de missie om een divers en compleet aanbod aan schoenen te leveren en maximale klanttevredenheid. Ze gaan zover om hun klant te helpen, dat als ze zelf geen schoenen kunnen leveren de verkoper de klant mag helpen door op concurrerende website schoenen voor zijn klant  te bestellen. Dit is een bedrijf dat impact heeft op de klant en medewerkersbeleving.

Conclusie

Willen bedrijven overleven en succesvol zijn dan gaat het niet meer primair om geld verdienen maar om het streven naar een hoger doel waarmee ze impact realiseren. Mensen die impact willen realiseren zorgen zelf wel dat ze een hoge productiviteit realiseren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s