Soft skills worden “hard”!

In het huidige management denken worden vaardigheden gesplitst in hard- en soft skills. Met hard skills worden de vaardigheden bedoeld waarmee je voor het oog zichtbare structuren bouwt en beheerst. Soft skills zijn vaardigheden waarmee je voor het oog onzichtbare structuren bouwt en beheerst zoals relaties tussen mensen en hoe ze met elkaar samenwerken. Voorbeelden van soft skills zijn: Overtuigen, reflecteren, redeneren, vooruit kijken, richting aangeven, begrip tonen, grenzen stellen, iemand gerust stellen, etc.

Soft en vrouwelijk

Hard skills hebben de afgelopen decennia een dominantie positie ingenomen t.o.v. soft skills. Hard skills worden gezien als stoer, mannelijk en soft skills als zacht en vrouwelijk. Veel organisaties denken nog, dat met alleen de hard skills de resultaten worden behaald en soft skills geld kosten. Deze gedachte is ontstaan uit het industriële tijdperk waar werkzaamheden dusdanig werden opgeknipt dat een brede groep mensen ze konden uitvoeren met minimale opleiding. De benodigde werkzaamheden spraken voornamelijk het fysieke en in een later stadium het cognitieve deel van de mens aan. Dat maakte het productieproces overzichtelijk en beheersbaar.

Soft skills uit de mottenballen

Gevoel (EQ) en creativiteit (SQ) daar en tegen waren uit ten boze, want dat zou alleen maar voor productiviteitsverlies zorgen. Praten over gevoelens, betekenis, talent, etc. was iets voor naast het werk. Nu klanten steeds meer willen worden aangesproken op hun gevoel en creativiteit dienen de soft skills uit de mottenballen te worden gehaald. Klanten willen zichzelf tot expressie brengen en verlangen organisaties waarmee ze co creëren voor een gezamenlijk resultaat. Dit vraagt om goed ontwikkelde soft skills door de gehele organisatie heen. Een goede leider alleen is niet meer voldoende. Iedere werknemer dient zichzelf te kunnen leiden binnen zijn eigen werkomgeving in hedendaagse organisaties.

Soft wordt hard

Samenwerken met klanten vraagt om duidelijke afspraken om voortgang in het proces te houden, maar ook om misverstanden te voorkomen. Samenwerken gaat beter wanneer vooraf goede afspraken worden gemaakt. Wie brengt wat in, hoe worden de resultaten gebruikt en verdeelt onderling? Dit doet een zwaar beroep op de soft skills van de medewerker om de klant betrokken en geïnspireerd te houden. Doet een organisatie dat niet dan loopt de klant weg. Soft skills zijn het nieuwe “hard” geworden en hard skills een commodity.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s