Het gevecht tussen het ego en hart

Steeds meer mensen raken (over)vermoeid door het gevecht tussen het ego en het hart. Dat komt omdat onze maatschappij ingericht is op het bevredigen van het ego en niet het hart. Nu meer mensen kiezen om vanuit hun hart te gaan leven verliest het ego terrein en dat vindt het ego niet fijn. Een verkoper of leidinggevende die vanuit zijn ego een klant of medewerker benadert die vanuit zijn hart leeft, zal merken dat hij/zij steeds minder gehoord wordt. Het steeds minder gehoord worden brengt deze groep mensen in verwarring wat op zijn beurt het proces opstart om naar binnen te keren op zoek naar de antwoorden. Op deze wijze wint het hart steeds meer terrein t.o.v. van het ego.

Transformatie

Het transformatieproces van ego naar hart kost veel tijd en energie. Dat is de reden dat veel mensen zich (over)vermoeit voelen en meer rust nodig hebben dan anders. Het transformatieproces van ego naar hart heeft ook een sterke invloed op het verschuiven van interesses. Wat iemand vroeger energie geeft dat kost nu energie. Het verschuiven van interesses gaat langzaam en de periode tussen de ene en andere interesse wordt vaak als leegte ervaren. Dat is een normaal verschijnsel en zal in de loop van de tijd verdwijnen zodra er zich nieuwe interesses aandienen.

Burn-out

Een burn-out is een veel voorkomend verschijnsel van dit transformatieproces en het is dan ook niet vreemd dat 1 op de 7 medewerkers kampt met burn-out klachten. Organisaties weten hier lang niet altijd raad mee met deze verschuiving. Een deel van de medewerkers zit nog in de ego fase terwijl een ander deel aan het verschuiven is naar meer luisteren naar het hart. Dit veroorzaakt onrust, irritaties en onbegrip van beide kanten. Dit zal eerder toenemen dan afnemen de komende jaren omdat het transformatieproces nu pas echt op stoom begint te komen.

Anticiperen

Organisatie kunnen hierop anticiperen door bewust te zijn van dit transformatieproces en er over communiceren naar hun medewerkers. Dit geeft ruimte vanwege het wederzijdse begrip dat er ontstaat. Met het aanbieden van coaching en training wordt dit transformatieproces ondersteund en kan een organisatie er zijn voordeel mee doen. Mensen die al deels door het transformatieproces heen zijn gegaan kunnen beter omgaan met de steeds toenemende complexiteit en kritisch wordende klanten. Doordat het hart ongevoelig is voor kritiek en veranderingen is het staat de klant op gepaste wijze te kunnen helpen. Het ego zal hierdoor gevecht met het hart verliezen gezien de kracht en intelligentie van het hart.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s