Goede voornemens, nieuw gedrag!

Ieder jaar nemen 4 op de 5 mensen het nieuwe jaar voor om met goede voornemens hun gedrag te veranderen. Motieven om je gedrag te veranderen komen meestal voort uit onvrede over je huidige situatie. Je zit niet lekker in je vel of je omgeving heeft moeite met je gedrag. De gedachte ontstaat al snel dat je door een gedragsverandering je onvrede of kritiek op je gedrag verminderd.

De meest gewenste gedragsveranderingen zijn:

– Afvallen

– Opruimen, vereenvoudigen en georganiseerd blijven

– Minder uitgeven en meer sparen

– Meer van het leven genieten

– Fit en gezond blijven

– Iets nieuws leren

– Stoppen met roken

– Meer voor anderen doen

– Verliefd worden

– Meer tijd met familie doorbrengen

In de praktijk blijkt dat maar 25% van mensen ook daadwerkelijk een duurzame gedragsverandering realiseert.

Onwetendheid

Hoe komt het dat maar 25% van de mensen erin slaagt om hun gedrag duurzaam te veranderen? Wat doen zij anders dan de 75% die het niet lukt om hun gedrag duurzaam te veranderen? De bron van het mislukken van gedragsverandering is onwetendheid. Onwetend over wie je bent, wat je echt wil en waar je blij van wordt. Veel mensen denken dat ze gelukkig worden van zaken waarvan achteraf blijkt dat het gewenste effect wegblijft. Bekende zaken waarvan mensen denken dat ze er gelukkiger door worden zijn:

– Veel geld verdienen

– In een zonnig land wonen

– Gezond blijven

– De best mogelijke opleiding volgen

Het lijkt de moeite waard om deze zaken na te streven maar in de praktijk blijkt dat het effect tijdelijk is. Het wegebben van het effect werkt demotiverend en verzwakt je om een volgend goed voornemen tot een succes te maken.

Acceptatie

Wat beter werkt is om eerst te onderzoeken wat je echt gelukkiger maakt. Word je echt gelukkiger als je 10 kilo minder weegt of dat meer mensen je aardiger vinden? Uit vele onderzoeken blijkt dat je maar door een ding echt gelukkiger wordt en dat is door jezelf te leren accepteren. De meeste goede voornemens ontspruiten uit non acceptatie van je huidige gedrag en zijn daardoor gedoemd om te mislukken.

Zelfkennis is sleutel tot succes

Hoe accepteer je jezelf? Acceptatie begin met het leren kennen van jezelf. Dit doe je door te inventariseren wat je leven zin geeft, welk gedrag je energie geeft en je gemakkelijk afgaat en welk gedrag je energie kost en je moeilijk afgaat. Vervolgens beschrijf je een realistisch doel dat jou leven zin geeft met het gedrag dat daarbij hoort.

Gedrag concreet beschrijven

Zorg dat je zoveel mogelijk gedrag definieert wat je gemakkelijk afgaat en energie geeft. Beschrijf dat gedrag zo concreet mogelijk. Dus niet, ik ga vaker sporten maar ik ga 10 min per dag meer bewegen. Bedenk van te voren wat je gaat doen in moeilijke momenten zodat je niet automatisch terug valt in je oude gedrag. Betrek je omgeving als supporter erbij zodat als het je even tegenzit ze jou kunnen steunen.

Gedragsveranderingen zijn complex

De kans dat je goede voornemens een duurzaam succes worden nemen hierdoor aanzienlijk toe. Besef dat gedragsveranderingen een complexe aangelegenheid is dat niet van de ene op de andere dag is gerealiseerd. Sta je op het punt om een gedragsverandering in je leven te realiseren en wil je daarover sparren? Neem dan vrijblijvend contact op door te mailen naar info@sybrenvanderschaar.nl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s