Gevoelens zijn er om te voelen

In onze westerse wereld worden we steeds meer aangemoedigd om over onze gevoelens te praten. De gedachte hierachter is dat door over onze gevoelens te praten we elkaar beter gaan begrijpen en meer innerlijk rust zullen ervaren. Coaches en psychologen laten cliënten praten over hun gevoelens. Ouders leren kinderen praten over hun gevoelens. Relatietherapeuten leren stellen die vastgelopen zijn praten over hun gevoelens. Steeds meer leidinggevenden geven medewerkers de ruimte om over hun gevoelens te praten.

Informatiepakketjes

Het is de vraag of dat zo heilzaam is als wordt gedacht. Mijn eigen ervaring als trainer/coach is dat door alleen te praten over gevoelens er een grote kans wordt gemist. Gevoelens zijn in mijn optiek informatiepakketje met informatie over jezelf in relatie tot de buitenwereld. Die informatie komt pas beschikbaar als gevoelens de ruimte krijgen om te worden gevoeld. Er alleen over praten en niet doorvoelen zorgt ervoor dat de informatie, die opgesloten ligt in het gevoel niet beschikbaar komt waardoor persoonlijke groei stagneert.

Jezelf kwijtraken

Als gevoelens doorvoeld zijn komt er informatie vrij wat leidt tot nieuwe inzichten. Die nieuwe inzichten leiden tot meer bewegingsvrijheid. Het is belangrijk om tijd en ruimte vrij te maken om die gevoelens in je eentje te verwerken. Bijvoorbeeld door te gaan lopen in de natuur of te mediteren. Vooral voor gevoelige mensen die veel gevoelens van anderen oppikken, is het belangrijk om met regelmaat alleen te zijn om de gevoelens die opgepikt zijn van anderen te scheiden. Wordt dat niet gedaan dan ontstaat er steeds meer chaos in het gevoelsleven met als gevolg het zichzelf kwijtraken.

Niet altijd direct geschillen uitpraten

Het direct uitpraten van geschillen door het delen van elkaars gevoelens levert lang niet altijd het gewenste resultaat op. Dit komt omdat de gevoelens nog niet goed zijn doorvoeld waardoor de kern van een conflict niet wordt ontdekt. Een goed voorbeeld is woede. Velen willen woede zo snel mogelijk kwijt en zoeken allerlei uitlaatkleppen om de woede te lozen of manieren om snel het conflict op te lossen. Het is effectiever om die woede vast te houden, te kanaliseren en te doorvoelen zodat het getransformeerd naar een hoger bewustzijn. Pas in dat hoger bewustzijn verdwijnt die woede voorgoed en ontstaat er meer bewegingsvrijheid. Wordt dat niet gedaan dan komt die woede met regelmaat terug en wordt destructief.

Toename gevoelens van angst en verdriet

In deze tijd ervaren veel mensen een toename van gevoelens van verdriet, woede en pijn. Effecten daarvan zie je met regelmaat in de media waar te pas en te onpas de woede wordt geventileerd zonder dat het tot resultaat leidt. Men zoekt naar snelle oplossingen om die gevoelens zo snel mogelijk kwijt te raken. Het ventileren van woede en zoeken naar snelle oplossingen blijkt niet te werken omdat ze gezocht worden in het bewustzijn waar die gevoelens zijn ontstaan. Door die gevoelens toe te laten en te voelen zal het bewustzijn naar een hoger niveau transformeren. In het hoger bewustzijnsniveau ontstaan er inzichten om conflicten en problemen duurzaam op te lossen.

Angst voor banenverlies

Een goed voorbeeld is de angst voor banenverlies. Een baan verliezen heeft in onze maatschappij veel impact op iemands eigenwaarde. Dit zorgt voor nare gevoelens die men zo snel mogelijk kwijt wil. Om die gevoelens kwijt te raken wordt zo snel mogelijk naar een vaste baan gezocht. Zodra een vaste baan is gevonden lijkt het leed te zijn geleden. Alleen het leed is er nog steeds en zal groter worden vanwege de focus op baan behoud i.p.v. het leven leiden die je wenst. Uiteindelijk belanden vele werkenden door deze strategie in een burn-out. Hadden ze de tijd genomen om de nare gevoelens te doorvoelen dan hadden ze meer zelfkennis gekregen en inzicht wat ze nu echt belangrijk vinden. Dan waren ze erachter gekomen dat een baan minder belangrijk voor hun eigenwaarde is dan ze dachten.

Duurzaam herstel

Velen met een burn-out worden aangemoedigd om veel over hun gevoelens te praten. Alleen praten leidt lang niet altijd tot doorvoelen van die gevoelens. Daardoor wordt het echte probleem niet opgelost en is de kans op terugval groot. Het doorvoelen van nare gevoelens is niet altijd fijn maar het leidt wel naar een duurzaam herstel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s