De illusie van concurrentie

Denken in concurrentie is de grootste bron van stress

De huidige scholing reduceert iemands unieke kwaliteiten tot een gemiddelde en zet aan tot competitie. De boodschap die kinderen van jongs af aan mee krijgen is dat het nooit goed genoeg is en ze altijd moeten streven naar verbetering. Niet vanuit uniciteit maar vanuit het gemiddelde. Een hoge score van de citotoets is belangrijker dan wie je bent als kind. Dit leidt tot veel stress. Er is echter een kentering gaande doordat jongere generaties steeds minder geloven in concurrentie. Deze jongere generaties groeien op met internet en zijn 24 uur per dag met elkaar verbonden. Een vriend wordt niet ineens een “concurrent” als die bij een ander bedrijf gaat werken en vergelijkbare producten verkoopt.

Bedrijven kunnen met deze toenemende verwevenheid niet goed overweg. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat jongere generaties zich niet thuis voelen in hedendaagse organisaties.

Concurrentie versus missie

De gedachte dat concurrentie het beste uit mensen haalt is achterhaald. Bedrijven die niet in concurrentie denken maar het vervullen van een missie om de wereld beter te maken verspillen geen energie met het in de gaten houden van de concurrentie. Ze stoppen al hun energie in het beste uit zichzelf te halen ten dienste van hun missie. Dit spreekt jongere generaties aan.

Identiteit

De illusie van concurrentie heeft een voordeel, anders zou het niet zo wijdverspreid zijn. Concurrentie geeft mensen de illusie dat ze uniek en iemand zijn. Zo van; ik ben Nederlander, Feyenoorder, directeur, manager, etc. en beter dan een ander. Een extreme vorm van concurrentie denken is de uitspraak van Bush na het 9/11 incident. Hij verdeelde de wereld in twee kampen; je bent voor of tegen ons. Daarmee wilde hij de superioriteit van Amerika vergroten en de rest tot tweederangs bombarderen.

Klantvriendelijkheid

Klantvriendelijkheid en denken in concurrentie bijten elkaar. Zodra een bedrijf in concurrentie denkt, wordt klantvriendelijkheid een middel om meer klanten aan te trekken. Deze bedrijven zien klanten als een object die moet worden binnengehaald en kunnen daarom moeilijk nee verkopen. Als klanten voelen dat klantvriendelijkheid nep is gaan ze juist overvragen om het onderste uit de kan te halen. Dit in tegenstelling tot bedrijven die vanuit hun missie werken. Deze bedrijven streven ernaar om het het beste voor hun klanten te zorgen in lijn met hun missie. Daardoor kunnen deze bedrijven ook heel goed nee verkopen als een klant meer vraagt dan wat in lijn is met hun missie.

Betere wereld

Willen we een betere wereld dan dienen we te stoppen met het voeden van de illusie dat we concurrenten van elkaar zijn. Het economisch systeem, politiek, onderwijs, etc. dient te worden getransformeerd naar een coöperatief systeem dat wereldwijd mensen ondersteund en de ruimte biedt om vanuit hun talenten het beste van zich zelf te geven aan een betere wereld. Ieder mens is uniek en heeft geen concurrentie nodig om zijn uniciteit vorm te geven. Iemands talentprofiel maakt een persoon al uniek genoeg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s