Gedragsverandering lijkt op een mammoettanker

mammoettankerAls een mammoettanker een bocht wil maken, dan dient een aantal km voor de bocht een koersverandering te worden ingezet. Is die koersverandering eenmaal ingezet, dan valt er vlak voor de bocht nog weinig te corrigeren. Deze traagheid lijkt op die van gedragsveranderingen. Wil een gedragsverandering worden ingezet dan dient ruim van te voren begonnen te worden met het inzetten van de gewenste gedragsverandering. Belangrijk is dan ook om goed na te denken welke gedragsverandering gewenst is. Bijsturen van ongewenst gedrag gaat net als bij een mammoettanker traag waardoor je de bocht mist.

Gedrag, cultuur en klanten

Veel organisaties worstelen met het gedrag van hun huidige medewerkers. Dat komt enerzijds omdat ze nog niet helder hebben welk gedrag past bij hun cultuur, klanten, tijdgeest en anderzijds hoe die  gewenste gedragsverandering tot stand te brengen. In de praktijk blijkt dat 70% van de veranderingen mislukken. 30% van de veranderingen die wel lukken zijn een gevolg van goed doordachte strategieën, welk gedrag gewenst is en daarop aansluitend de juiste wijze van ontwikkelen van dat gewenste gedrag.

50.000 gedachten per dag

Het gedrag van een mens wordt bepaald door gemiddeld 50.000 gedachten per dag. Van die 50.000 gedachten is 5% bewust. Dat komt erop neer dat mensen zich bewust zijn van 2500 gedachten per dag. De rest van de gedachten zijn onbewust. Om een gedragsverandering tot stand te brengen dient een deel van de 50.000 gedachten te worden veranderd. Dus niet één gedachte maar een hele reeks aan gedachten. In de praktijk blijkt dat men 6 weken nodig heeft om één gedraging te veranderen. Veel verandertrajecten mislukken omdat men ervan uit gaat dat mensen een veelvoud aan gedragingen in een korte tijd kunnen aanleren.

Geschakelde workshops

Vandaar een verandering in gedag van medewerkers bedachtzaam en met geduld dient te worden uitgevoerd.  Een serie korte workshops achterelkaar met een centraal thema is een manier om gedragsveranderingen op een gedoseerde gestructureerde wijze tot stand te brengen. Door periodiek mensen bewust te maken van hun onproductieve gedachten en ze vervolgens productievere gedachten aan te reiken zal het gedrag productiever worden.

1% van de realiteit

Een voorbeeld van een onproductieve gedachte is dat iemand de gedachte heeft dat hij de realiteit voor de volle 100% bewust waarneemt. Deze persoon vertoont gedrag dat hij altijd gelijk heeft en luistert niet naar anderen. Als deze persoon bewust wordt gemaakt van het feit dat hij maximaal 1% van de realiteit kan waarnemen dan zal hij de gedachte loslaten dat hij 100% van de realiteit bewust waarneemt. Zijn nieuwe gedachte dat hij maar 1% van de realiteit bewust waarneemt, zal zijn gedrag van “het altijd beter weten” veranderen in meer coöperatief gedrag. Deze persoon zal, voordat het conclusies trekt, alle waarnemingen van zijn omgeving, bv collega’s verzamelen en op basis van die informatie zijn conclusie trekken die dichter bij de realiteit zal liggen.

Doceren

Wil en organisatie het gedrag van zijn medewerkers veranderen dan dient eerst het wenselijke gedrag te worden geformuleerd in lijn met de strategie en vervolgens op een gedoceerde wijze stap voor stap dat gewenste gedrag te ontwikkelen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s