Beheerst iemand kennis of beheerst kennis iemand?

einstein

Of iemand kennis heeft voor bepaalde taken is een belangrijk onderdeel van een werving en selectie proces. Of die persoon aanleg heeft voor de gevraagde taken wordt (nog) lang niet altijd meegewogen in het selectieproces. Dat is een gemiste kans omdat de mate hoe snel iemand zich kan ontwikkelen steeds belangrijker wordt voor hedendaagse organisaties. Iemand met aanleg voor de gevraagde taken zal een hogere productiviteit behalen dan iemand met weinig aanleg.

Verschil in productiviteit
Voor eenvoudige taken is het verschil in productiviteit tussen iemand met veel en weinig aanleg een factor 3. Voor de complexere taken loop het verschil in productiviteit al snel op tot een factor 10 en voor zeer specialistische complexe taken is het verschil aanzienlijk hoger en zelfs niet meer goed te meten. Doordat de werkzaamheden binnen organisaties steeds complexer worden zal de aanleg van een kandidaat voor bepaalde werkzaamheden een steeds dominantere rol gaan innemen in het werving en selectie proces.

Aanleg en gehechtheid aan kennis
Doordat kennis een versimplificering van de werkelijkheid is, is kennis alleen niet genoeg om hoge prestaties te leveren. De kunst is om kennis te verweven in de dagelijkse context waar iemand zich verkeert. Kandidaten met veel aanleg voor bepaalde werkzaamheden hebben een veel grotere kans dat ze de benodigde kennis integreren in de context. Kandidaten met weinig aanleg doen dat niet of nauwelijks omdat ze hun kennis laten overheersen. Het is zoals ze het geleerd hebben en niet anders ook al zijn de omstandigheden veranderd.

Top koks
Een goed voorbeeld is het koken aan de hand van een recept. Top koks behalen aanzienlijke betere resultaten met hetzelfde recept als een doorsnee kok. Dat komt omdat top koks door het vele experimenteren gevoel hebben ontwikkeld om hun kennis aan te vullen met iets van hunzelf wat het verschil is tussen “gewoon” en excellent. Dit geldt idem voor top verkopers die veel hogere resultaten behalen dan doorsnee verkopers ook al hebben ze dezelfde trainingen gevolgd en kennis ter beschikking. Het verschil ligt niet aan het kennisniveau maar hoe de kennis wordt toegepast.

“Zo doen we het altijd”
Het verschil zit hem in de gehechtheid aan kennis. De “zo doen we het altijd” medewerkers hebben een grotere gehechtheid aan hun kennis dan de medewerkers die net als top koks continu bezig zijn om zichzelf te verbeteren. Om zichzelf te verbeteren dient iemand naast aanleg ook een lage gehechtheid aan zijn kennis te hebben om ruimte te scheppen voor experimenten. Iemand met een hoge gehechtheid aan kennis experimenteert weinig of niet waardoor zijn ontwikkeling stagneert.

Gehechtheid aan kennis
In de eeuwenoude tolteekse wijsheid wordt gesproken over vijf niveaus van gehechtheid:

  1. Het authentieke zelf
  2. Voorkeur
  3. Identiteit
  4. Internalisering
  5. Fanatisme

Een medewerker met gehechtheid niveau 1 kan heel gemakkelijk zijn kennis loslaten als de omstandigheden erom vragen en vanuit zijn authentiek zelf tot betere prestaties komen door te experimenteren. Hoe hoger de gehechtheid aan kennis hoe moeilijker een medewerker alternatieve opties bekijkt of toelaat. Op gehechtheid niveau 5 is een medewerker rigide en wijst alle alternatieven af. Medewerkers op gehechtheid niveau 5 kunnen ook niet goed samenwerken. Binnen organisaties functioneren medewerkers doorgaans op gehechtheid niveau 3 en 4. Toppers functioneren op gehechtheid niveau 1 en 2. Toppers beheersen hun kennis en laten zich niet door hun kennis leiden. Medewerkers op gehechtheid niveau 5 worden door hun kennis beheerst en laten zich leiden door hun kennis.

Snelle veranderingen 
Nu veel organisaties voor grote veranderingen staan is het belangrijk om naast iemands aanleg voor de gevraagde taken ook zijn gehechtheid aan kennis te bepalen. Voor een snelle groei is gehechtheid niveau 1 en 2 ideaal. Medewerkers met aanleg voelen een veel sterkere behoefte om zich te ontwikkelen dan iemand met weinig aanleg en ze hebben doorgaans een lagere gehechtheid aan kennis. Daardoor zijn zij veel beter in staat om top prestaties te leveren in snelle veranderende situaties.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s