Multi intelligente communicatie

Graag breng ik een nieuwe skill onder de aandacht die vaak wordt overgeslagen in vacatures en beoordelingen, namelijk multi intelligente communicatie. Naast multidisciplinaire en multiculturele is multi intelligente communicatie een steeds belangrijker wordende competentie. Met multi intelligente communicatie bedoel ik dat je zowel op een hoog abstractie niveau als op een heel concreet niveau kan communiceren en traploos schakelt tussen die niveaus. Zo zijn er meer dan 100 didactische structuren en elke didactische structuur sluit aan op bepaalde intelligenties.

De klik
Op het vlak van (werk) relaties ontstaan door gebrek aan deze vaardigheid, om met mensen van verschillende intelligentieniveaus te kunnen communiceren veel irritaties en misstanden. Vooral voor leidinggevenden, verkopers, leraren, trainers, etc. is dit een belangrijke vaardigheid. Het bepaald of je een klik met iemand tot stand kunt brengen om je boodschap over te dragen. Een klik ontstaat zodra je elkaar begrijpt en dat is voor bijv. leidinggevenden en verkopers een belangrijke vaardigheid. Tijdens mijn trainingen en coachsessies ervaar ik dat hoogopgeleiden veel winst kunnen behalen als ze leren om van een hoog abstractie niveau naar een zo concreet mogelijk niveau af te dalen om hun boodschap over te brengen. Ze bereiken daarmee een veel grotere groep mensen.

Van abstract naar concreet
Veel hoogopgeleiden zijn gewend om op een hoog abstractie niveau te studeren, werken en communiceren. Zolang ze met gelijkgestemden communiceren, gaat dat prima. Zodra een hoogopgeleide met een laagopgeleide gaat communiceren, ontstaat er al snel veel ruis. Vooral mensen die zich richten op de inhoud hebben vaak moeite om te communiceren met mensen die weinig van de inhoud af weten.

Achterhaal de essentie
Het communiceren op verschillende intelligentieniveaus is goed aan te leren. Door vooraf goed te bedenken wat de essentie van je boodschap is en die te vertalen naar een zo’n concreet mogelijk niveau zal je aansluiting vinden met je doelgroep.  Dit vergt voorbereiding op wat je wilt overdragen door te structuren en rubriceren op de verschillende intelligentieniveaus. Heb je dat eenmaal gedaan dan kun je vervolgens beter met mensen van verschillende intelligentieniveaus communiceren.

Buienradar
Een goed voorbeeld van deze wijze van communiceren is de buienradar app. Deze app is gekoppeld aan een geavanceerd computernetwerk en maakt het mogelijk dat iedereen, een zeer complex fenomeen als een weersvoorspelling zelf kan doen. Hetzelfde geldt voor navigatiesystemen, die zorgen dat iedereen op zijn bestemming komt zonder een kaart te hoeven kunnen lezen.

Conclusie
Wil je succesvol met mensen van allerlei intelligenties kunnen communiceren zorg dan dat je eerst de essentie van je boodschap hebt achterhaald en verwoord die vervolgens zo concreet mogelijk zodat de ontvanger geen vertaalslag hoeft te maken naar zijn eigen intelligentieniveau. Doe je dat niet dan zullen veel mensen je niet begrijpen en krijg je weinig voor elkaar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s