Boer zoekt vrouw en recruiting

Al seizoenen lang boekt het TV programma ‘Boer zoekt vrouw’ succes, door samen met een aantal vrijgezelle boeren op zoek te gaan naar de liefde van hun leven. Het programma trekt jaar op jaar veel kijkers en is een regelrechte kijkcijfer hit. In  dit programma doorkruist Yvon Jaspers het hele land door om boeren aan een levenspartner te helpen. Blijkbaar fascineert het veel kijkers hoe boeren van verschillende pluimage omgaan met het vinden van een levenspartner.

Dating lijkt op werving
Het dating programma lijkt op het werven van personeel. Net zoals bedrijven die op zoek gaan naar personeel doen boeren een oproep waarin ze zichzelf profileren en hun wensen kenbaar maken door het opsommen van criteria waaraan een levenspartner moet voldoen.

Resultaat valt vaak tegen
Het matchen van boeren met een levenspartner valt in de praktijk niet mee en dat zorgt voor veel kijk plezier. Veel mensen herkennen zichzelf in de dilemma’s van de boeren en hun potentiële partners. Vergelijkbare dilemma’s spelen ook bij het werven en selecteren van nieuw personeel een rol. De verwachtingen worden vaak van beide kanten niet waargemaakt. 80% van het personeel zit niet op de juiste plek. Dit blijkt uit vele onderzoeken. Waarom wordt er zo slecht gepresteerd in de werving en selectie. Wat kan het bedrijfsleven leren van “Boer zoekt vrouw”?

Wensen pakket
Bij aanvang van het programma presenteren de boeren zichzelf, waarna zij vervolgens hun wensen kenbaar maken waaraan een levenspartner moet voldoen. Die wensen worden geformuleerd in algemene bewoordingen zoals: spontaan, lief, gezellig, ondernemend, sportief, avontuurlijk, etc. Dit soort beschrijvingen zie je terug in veel vacature teksten. Beide beschrijvingen lijken op horoscopen in damesbladen. Daar herkennen velen zich ook vaak in. Hoe kun je een goede match realiseren als je de ideale partner/sollicitant zo algemeen beschrijft?

Omgang potentiële partners
Een aantal boeren lijken niet echt geïnteresseerd te zijn in de persoonlijkheid van hun potentiële partners. Ze zijn meer bezig met het maken van calculaties welke potentiële partner bij hun in zou willen trekken dan dat ze daadwerkelijk een keus te maken voor de “ware”. Deze afweging zie je terug bij veel sollicitaties. Daar kiest men ook vaak voor veilig. Liever iemand die blijft dan iemand die echt het verschil kan maken. Daadwerkelijk ergens voor gaan en risico’s nemen is een stap te ver. Uiteindelijk zorgt dit voor teleurstellingen.

Recruiting en dating
Een juiste match draait voornamelijk om 3 zaken gaat. Wat maakt iemand uniek (talenten), wat is iemands levensdoel en in welke fase bevindt iemand zijn persoonlijke ontwikkeling. Pas als dat bekend is neemt de kans op een juiste match aanzienlijk toe. Veel bedrijven weten nog niet precies wie ze zijn, wat ze willen en in welke ontwikkel fase ze zich bevinden. Dit bij elkaar zorgt voor een tegenvallend resultaat.

Hieronder staan de ontwikkelingsfasen beschreven.

Organisatie Personen
1. De theocratische organisatie
2. De autocratische organisatie
3. De bureaucratische organisatie
4. De transformerende organisatie
5. De op morele waarden en principes gebaseerde organisatie
6. De organisatie als nieuwe gemeenschap
7. De organisatie als bijdrager aan de wereld ontwikkeling.
1. De ongedeelde eenheid
2. De oude groep
3. De ik-persoon
4. De transformatie
5. Het geestelijke zelf
6. De nieuwe gemeenschap
7. De gedifferentieerde eenheid.
 Bron: “Spirituele ontwikkeling van mens en organisatie in zeven fasen”

Als bedrijven, werkzoekenden en mensen die op zoek zijn naar een levenspartner ook de fase van hun persoonlijke ontwikkeling mee zouden laten wegen, dan zou de kans op een succesvolle match aanzienlijk toenemen.

Diepere analyse 
“Boer zoekt vrouw” en recruiters zouden gebaat zijn bij een diepere analyse waar iemand of het bedrijf staat, waar het naar toe wil en vervolgens formuleren welke persoon daarbij past. Of dat de kijkcijfers van “Boer zoekt vrouw” goed zou doen is de vraag……  Juist de vele dilemma’s waar de boeren en hun partners nu mee worstelen maken het programma boeiend.

De “ware”
Wil een boer de “ware” vinden dan zal hij eerst zelf de “ware” moeten worden. Voor bedrijven geldt hetzelfde. Wil een bedrijf toptalent aantrekken dan zal dat bedrijf eerst een excellent bedrijf moeten worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s