Valkuil centraal stellen klant

Een veel gehoord advies aan bedrijven is om de klant centraal te stellen. Het idee erachter is dat als je de klant centraal stelt het wel goed zal komen met de omzet. In de praktijk blijkt dat vaak tegen te vallen. Het werkt zelfs averechts. Want welke klant stel je centraal als niet een klant gelijk is? En wat gebeurt er met je identiteit als je de klant centraal stelt en jezelf verliest?


De klant centraal stellen is vergelijkbaar met het centraal stellen van een levenspartner. Je cijfert jezelf weg om je partner/klant te in jouw ogen optimaal te bedienen om er zelf beter van te worden. De klant wordt leidend wat ervoor zorgt dat je als bedrijf een volger wordt. Wat er dan vervolgens gebeurd is dat je minder zichtbaar wordt voor je klant wat zijn interesse in je bedrijf zal doen afnemen. Door alleen te geven waar de klant om vraagt loop je de kans dat de klant verveeld raakt, zich niet gesteund voelt en afhaakt. Dit is vergelijkbaar met partnerrelaties die eindigen in een broer/zus of ouder/kind relatie.

Het idee achter het centraal stellen van een levenspartner is dat je niet gelukkig kunt zijn in je eentje. Dat je iemand nodig hebt om gelukkig te zijn. Een levenspartner wordt dan een middel om gelukkig te worden. Het vult een gemis op. Dit idee hebben veel bedrijven ook. Dat hun bestaansrecht ontlenen aan het tevreden stellen van hun klanten. Fouten maken mag niet en voorspelbaarheid wordt de norm. Een klant raakt op zijn hoogst niet teleurgesteld maar zeker niet opgewonden.

missie bedrijfSuccesvolle bedrijven zijn niet opgezet om klanten te bedienen maar om een missiete vervullen. Een missie die de wereld verrijkt. Deze bedrijven stellen de klant niet centraal maar hun missie. Ze weten wie zijn, hoe ze het graag doen en wat ze willen bereiken. Hun missie zorgt voor een duidelijke herkenbare identiteit die klanten verrast en inspireert. De klant hoeft niet na te denken wat hij wil maar laat zich verrassen en verrijken. Klanten verbinden zich graag met deze bedrijven die hun leven verdiept. Dit geld idem voor partnerrelaties. Pas als een vrouw of man zichzelf tot expressie brengt ontstaat er een sterke aantrekking. Deze relaties kenmerken zich door een sterke binding die naar verdieping leidt.

Leven is synoniem aan groei, expressie en dat in verbinding met zijn omgeving. Een bedrijf die dat nabootst zal succes oogsten. Dat bereikt een bedrijf door zichzelf tot expressie te brengen door op een duidelijke herkenbare wijze zich te uiten en zich te verbinden met zijn omgeving. Ga niet op zoek naar klanten maar wordt aantrekkelijk voor klanten en klanten zullen je vinden.

Net zoals dat voor partnerrelaties geldt: zoek niet de ware maar wordt een ware en een ware zal je vinden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s