Is de mens een resource of een source?

HRM of HSM ?

De vele bezuinigingen, ontslagen en stijgende werkloosheid doen bij mij vragen op reizen wat de visie van die bedrijven en regering is. Tot nu toe heb ik die visie nog niet kunnen ontdekken. Hoe kan het dat als een land in crisis verkeerd er juist veel mensen worden ontslagen? Je zou verwachten dat alle hens aan dek nodig zijn om het schip op koers/drijvende te houden. In een aantal sectoren krijgen ceo’s zelfs een bonus als ze veel mensen ontslaan waarmee ze de maatschappij opzadelen met problemen terwijl ze aan diezelfde maatschappij geld verdienen. Hoe kan een bedrijf duurzaam succesvol zijn door zijn eigen afzetgebied cq markt te schaden?

images (1)

Resource of source
De mens wordt in de huidige maatschappij gezien als een resource en niet als source. Hoe komt het dat er zo naar mensen gezien wordt? Naar mijn mening komt dat doordat mensen voornamelijk als een productiemiddel in worden gezet en niet als bron van mogelijkheden. Veel organisaties zijn afgeleid van het lopende band-principe. Een paar slimme mensen bedenken een efficiënt proces en de uitvoering van dit proces wordt uitgevoerd door mensen die d.m.v. vastgelegde procedures hun werkzaamheden verrichten. Groot voordeel van deze wijze van organiseren is dat je van te voren weet wat je krijgt en wat de kosten hiervan zijn. Nadeel van deze wijze van organiseren is de traagheid en uniforme producten die worden aangeboden. Groot deel van de mensen die er werken raken vervreemd van hun eigen creatieve bron. Hierdoor ontbreekt het binnen veel organisaties aan creativiteit en zijn deze bedrijven genoodzaakt om elkaars processen te kopiëren waardoor er concurrentie ontstaat. De één doet het nèt even anders dan de ander maar echt onderscheidend is het niet.

Deze wijze van organiseren kan de steeds toenemende concurrentie en behoefte aan diversiteit niet meer bijbenen. Wat vandaag hip is, is morgen alweer verouderd.

Buurtzorg als voorbeeld
Welke organisatievorm zou dan wel in deze tijdsgeest passen? Een voorbeeld van organisatie die laat zien dat het anders kan is Buurtzorg. Buurtzorg heeft rond de 6500 mensen in dienst en functioneert zonder een managementlaag. Elke buurt heeft zijn eigen team dat geheel zelfstandig haar taken uitvoert. Er is geen overhead en ook geen groot kantoorpand nodig. Heel down-to-earth. Buurtzorg ziet de mens als source en niet als een resource. Het verschil tussen deze twee is  dat een source veel zaken zelf regelt  terwijl een resource veel zorg nodig heeft. Juist in de zorg zie je hoe deze twee uitersten tot uiting komen.

In de traditionele zorg leveren zorgmedewerkers zorg aan hulpbehoevenden terwijl ze zelf veel hulp(zorg) nodig hebben om goed te kunnen functioneren. En dat kost klauwen vol geld.

Een mens kan pas voor een ander zorgen als hij goed voor zichzelf kan zorgen. En deze visie is de kracht van buurtzorg.

images (3)

Elkaar begrijpen sleutel tot succes
Toekomstige organisaties zullen dusdanig georganiseerd moeten zijn dat de mensen die erin of ervoor werken de skills hebben om voor zichzelf te kunnen zorgen; en vervolgens de klant met hun dienst helpen. Want dan kan je als medewerker ook daadwerkelijk een bijdrage leveren die onderscheidend is en (persoonlijke)waarde toevoegt. Een groot voordeel van deze aanpak is dat een medewerker de klant het gevoel geeft dat hij/zij de klant  begrijpt en dat vertaalt naar een passende dienst of product. Dit is de basis van elke klantrelatie; namelijk elkaar eerst goed leren begrijpen voordat je elkaar kunt ondersteunen met een dienst of product.

Conclusie
Mijn conclusie is dat organisaties met een heldere inspirerende visie en daarbij hun medewerkers de ruimte geven om die visie naar eigen inzicht in te vullen een grote bijdrage aan het welzijn van de klant en maatschappij zullen leveren. Dit kan alleen slagen als de mens als een source wordt gezien i.p.v. als resource.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s